Kuinka monta kertaa samoja asioita täytyy hokea, että ne menee myös sinun -urpo rakas- korvaasi? Luuletko että olen täällä tiskin takana vain rääpimässä päätäni?

Jos minä kysyn henkilöpapereita, sinun tulee näyttää ne.

"Ne ovat autossa"

Hae ne!

"Kyllä mä olen mä"

Niin minäkin, mutta et sinä siltikään tiedä nimeäni, sosiaaliturvatunnustani tai maksuhistoriaani.

"Sun pomos tuntee mut"

Tuntekoot, mutta minä en.

"Ei multa ennenkään oo papereita kysytty"

No nyt kysytään. Onnittelut. Tarjoanko kahvit sen kunniaksi?

"Sä voit luottaa muhun"

Jos minä luotan jokaiseen, on sinun tilisi -urpo kulta- nopeasti miinuksella kun joku toinen urpo saa korttisi käsiinsä. Ja ylipäätänsä nämä vuodet ovat opettaneet että en luota yhteenkään asiakkaaseen.

"Mut tunnetaan täällä"

Niin tunnetaan eräs ministerimmekin, ja myös hän on joutunut näyttämään minulle ajokorttinsa.

"Ollaanhan me nähty ennenkin"

Meillä käy myymälässä päivittäin muutama muukin asiakas kuin sinä. Jos sinä kävit täällä joskus viime vuosikymmenen puolella, on melkolailla varmaa etten enää muista sosiaaliturvatunnuksesi loppuosaa. Niin kauan kun me ei syödä samassa aamupalapöydässä, me ei tunneta toisiamme.

"Mulla ei ole niitä mukana"

Voivoi. Miksi -urpo hyvä- lähdit tekemään luotollista kauppaa ilman tarvittavia papereita. Nyt kävelet joko kipin kapin pankkiautomaatille, kotiin hakemaan ajokorttia tai onhan tässä toki mahdollisuus ottaa sinulta korttikin pois jos ei sinulla ole mitään todisteita että se kortti tosiaan on sinun. Hankala tilanne, vai mitä tykkäät.



Ai niin ja on turha luetella sitä loppuosaa. Haluan nähdä sen siksi että

- Henkilöllisyyden tarkistaminen tapahtuu aina kuvallisesta kortista. Kuvallinen kortti ei tarkoita sinun naamaasi omani edessä ja suullista ilmausta että saatat juuri nyt muistaa jonkun satunnaisen numerosarjan ulkoa.

- Meillä ei ole varaa eikä aikaa virheisiin. En viitsi kysellä montaa kertaa onko se kirjain nyt pee bee dee cee vai ee.

- Pidän siitä että olet näyttänyt myös rumalta 70 -luvulla eikä aika ole tehnyt yhtään hyvää sinulle.

- Noudatan Suomen lakia.



Mikä tästä tekee niin mahdottoman vaikeaa?