Joskus höyrypäissään, lääkityksen alaisena, kuumeisena tai muuten vaan sairaana on tullut tehtyä asiakkaille palveluksia, jotka eivät työtehtäviini kuulu. (hyi peräkammarin urpo, ei sellaisia palveluksia mitä sinä odotat kehumalla tissejäni - jotka muuten näyttävät huomattavasti isommalta tämän ruman työpaidan kanssa. Pidä silmät kiinni päässäsi.)

Tässä muutamia:

- Hyllystämme ei löytynyt asiakkaan haluamaa tuotetta. Soitin kuusi kilpailevaa myymälää läpi, jotta sain ohjattua asiakkaan oikeaan paikkaan.

- Olen soittanut bussipysäkillä/kännissä/lenkillä/ravintolassa asiakkaan puolesta asiakaspalveluun.

- Olen käynyt viemässä kotiin huollosta tulleen laitteen.

- Olen asentanut asiakkaan (kilpailijalta ostettuun) tietokoneeseen (kilpailijalta ostettuja) ohjelmistoja ja (kilpailijalta ostettuja) lisälaitteita.

- Olen muistuttanut asiakasta hammaslääkäristä.

- Olen tulostanut vieraan kaupungin kartan, jotta asiakas löytää siskonsa tupaantuliaisiin.

- Olen palannut illalla työmatkalta takaisin myymälään hoitamaan asiakkaan asioita.

- Olen vahtinut kahvitauollani asiakkaan koiraa, kun hän kävi pikaisesti kaupassa.

- Opiskelin erään laitteen käytön, jotta voin neuvoa asiakasta. Laitetta ei myydä suomessa, saati sitten meillä.

- Olen tiedustellut numeropalvelusta kymmeniä numeroita. Veljenvaimoja, siskonkavereita, eläinlääkäreitä, turhanpäiväisiäyhdistyksiä.

- Olen pitänyt myymälää sulkemisajan jälkeen puolen tuntia auki, jotta asiakas ehtii ostamaan lahjan vaimolleen. Ja tämän jälkeen antanut vielä reilut alennuksetkin.

- Olen juonut asiakkaan kanssa kahvit. Ja tarjonnut pullat omasta pussistani.

- Olen soittanut kymmeniä takseja. Joskin tämä mielestäni kuuluu edelleen palveluun, enkä siitä ole koskaan rahaa ottanut vastaan.



Jostain tulee kiitosta, jostain ylitsevuotavaa kiitosta, toisista saa pelkkää paskaa niskaansa. Vuodet Tiskin Takana ovat opettaneet, että ylimääräiset palvelukset ovat historiaa - ylität asiakkaan toiveet kerran, sinun täytyy seuraavalla kerralla pistää paremmaksi. "Kyllä minä viimeksi sain..." Sitä nurinaa ei enää meidän myymälässämme kuulla.

Asiakasparka, olet omillasi.